Czas pracy kierowców - Dodatek nr 7 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 7 (265) z dnia 1.04.2010
Czas jazdy i jego ograniczenia
Czas prowadzenia pojazdu jest ograniczony w ciągu dnia, tygodnia oraz w okresie dwutygodniowym, co ma na celu zapewnienie bezpiecznych warunków wykonywania pracy przez kierowców oraz zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Normy czasu jazdy w przypadku kierowców wykonujących przewozy po UE i poza UE są tożsame, inaczej unormowany jest czas prowadzenia autobusów w komunikacji regularnej o trasach do 50 km. Wszystkie graniczne wielkości w tym zakresie przedstawia tabela poniżej.
Tabela nr 2
Czas jazdy |
Na terenie UE |
Poza obszarem UE |
Przewozy regularne |
dzienny |
9 h |
9 h |
10 h |
tygodniowy |
56 h |
56 h |
60 h |
dwutygodniowy |
90 h |
90 h |
90 h |
Czas prowadzenia pojazdu w UE i poza nią wynosi w ciągu dnia, co do zasady, 9 godzin, a tylko w drodze wyjątku możliwe jest jego wydłużenie dwa razy w tygodniu do 10 godzin (art. 6 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i art. 6 Umowy AETR).
Ważne: Tydzień dla planowania i rozliczania czasu pracy kierowców to okres od godziny 000 w poniedziałek do godziny 2400 w niedzielę. Co ważne, tak rozumiany tydzień dotyczy wszystkich rodzajów przewozów i kierowców zatrudnionych na każdej podstawie, ponieważ takie samo pojęcie tygodnia zawiera rozporządzenie (WE) nr 561/2006, Umowa AETR i ustawa o czasie pracy kierowców. |
Biorąc pod uwagę fakt, iż najpóźniej po 6 dziennych okresach prowadzenia pojazdu kierowca musi skorzystać z odpoczynku tygodniowego, w jednym tygodniu może on prowadzić pojazd maksymalnie przez 56 godzin, gdyż w ciągu dwóch dni może jeździć po 10 godzin, a przez pozostałe 4 dni przez 9 godzin (4 dni × 9 godz. + 2 dni × 10 godz. = 56 godz.). Takie zaplanowanie czasu prowadzenia pojazdu w jednym tygodniu nie pozostanie jednak bez wpływu na czas jazdy w kolejnym tygodniu, gdyż czas poświęcony na prowadzenie pojazdu w dwóch tygodniach nie może przekroczyć w sumie 90 godzin. Jeśli więc kierowca prowadził pojazd w jednym tygodniu przez 56 godzin, to w kolejnym nie powinien prowadzić dłużej niż przez 34 godziny.
|
Przykład |
|
Kierowca prowadził pojazd w kolejnych tygodniach odpowiednio przez 54 godziny, 36 godzin, 56 godzin, 34 godziny, 50 godzin i 40 godzin. Suma czasu prowadzenia pojazdu w kolejnych parach tygodni jest prawidłowa, gdyż nie przekroczył on 90 godzin. W trakcie kontroli inspektor transportu drogowego stwierdzi jednak w takim przypadku naruszenie 90 godzin czasu jazdy w okresie dwutygodniowym, gdyż wymóg taki dotyczy każdych 2 tygodni następujących bezpośrednio po sobie. Tak więc 90 godzin powinny dawać także sumy czasu jazdy w II i III tygodniu oraz IV i V tygodniu, a nie tylko w kolejnych parach tygodni następujących po sobie (I i II, III i IV, V i VI). Suma godzin prowadzenia pojazdu w II i III tygodniu wyniosła natomiast 92 godziny, co oznacza, że maksymalnie dopuszczalny czas prowadzenia w takim okresie został przekroczony o 2 godziny.
Odrębnie uregulowany jest czas prowadzenia autobusów w komunikacji regularnej o trasach do 50 km, gdyż tam kierowca może zawsze prowadzić pojazd przez 10 godzin w ciągu dnia, co z kolei daje tygodniowy czas prowadzenia pojazdu wynoszący maksymalnie 60 godzin. Niezmienna jest tylko wielkość dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, który także w przypadku tej grupy kierowców wynosi 90 godzin (art. 31a ustawy o czasie pracy kierowców).
www.Czas-Pracy.pl - Czas pracy kierowców:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA - Prawo Pracy
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Prawo Pracy
Darmowe druki aktywne
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|