Gazeta Podatkowa nr 17 (1162) z dnia 26.02.2015
Praca co drugi dzień a wymiar czasu pracy
Portierzy są zatrudnieni w firmie na 3/4 etatu, po 8 godzin co drugi dzień. Jeśli przy tym rozkładzie wychodzi przekroczenie normy miesięcznej czasu pracy, to dany pracownik pracuje ostatniego dnia odpowiednio krócej. Często jednak tych norm nie wypracowują, ale mimo to płacimy stałą zasadniczą oraz dodatek nocny i w razie potrzeby wyrównanie do minimalnego. Czy postępujemy prawidłowo? Czy w związku z niewypracowaniem miesięcznych norm czasu pracy należy np. zmniejszyć ilość przysługującego im urlopu? (pytanie nr 899179)
Za organizację pracy w firmie odpowiedzialny jest pracodawca. Do jego obowiązków należy takie jej zaplanowanie, aby pracownicy wykorzystywali swój cały czas na pracę, nie było przestojów oraz żeby czas pracy pracowników był zgodny z obowiązującym ich wymiarem. Przy czym nieprawidłowe jest zarówno planowanie pracy nadliczbowej, jak też zbyt małej liczby godzin w stosunku do wymiaru czasu pracy. Jeżeli pracodawca zaplanuje pracownikowi mniejszą liczbę godzin w danym okresie rozliczeniowym niż to wynika z jego rozkładu i spowoduje to niedopracowanie etatu, to i tak pracownikowi opłacanemu stałą stawką miesięczną będzie obowiązany wypłacić wynagrodzenie wynikające z umowy. Zatem jeżeli w firmie pracownicy często mają niedopracowaną normę czasu pracy ze względu na jego złą organizację, to pracodawca powinien zastanowić się nad zmniejszeniem etatów bądź też zmianą rozkładów czasu pracy, w celu efektywnego wykorzystania całego czasu pracy obowiązującego pracowników.
Niedopracowanie wymiaru czasu pracy ze względu na złą organizację czasu pracy (zaplanowanie zbyt małej liczby godzin w stosunku do obowiązującego wymiaru) nie łączy się w żaden sposób ze zmniejszeniem przysługującego pracownikowi urlopu. Wymiar urlopu pracownika zależy od posiadanego przez niego stażu pracy oraz od wielkości etatu. Niedopuszczalne jest więc "pokrywanie" urlopem godzin niedopracowanych ze względu na zaplanowanie pracownikowi mniejszej liczby godzin pracy niż obowiązująca go w danym okresie rozliczeniowym.
W sytuacji wskazanej w pytaniu pracodawca, który w okresie rozliczeniowym źle zaplanował czas pracy pracowników poprzez ustalenie za małej liczby godzin pracy, ma obowiązek zapłacić pracownikom opłacanym stawką miesięczną pełne miesięczne wynagrodzenie. Takie niedopracowanie nie wynika bowiem z przyczyn dotyczących pracownika, tylko ze złego planowania czasu pracy. Jednak taka sytuacja nie powinna mieć miejsca nagminnie.
www.Czas-Pracy.pl - Systemy i rozkłady czasu pracy:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA - Prawo Pracy
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Prawo Pracy
Darmowe druki aktywne
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|