czas pracy, wymiar czasu pracy, czas pracy kierowcy, godziny nadliczbowe, praca w porze nocnej
lupa
A A A

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 4 (406) z dnia 10.02.2016

Harmonogramy czasu pracy kierowców samochodów dostawczych o szczególnym przeznaczeniu

Czy pracodawca może ustalić dla kierowców cystern, zatrudnionych przy odbiorze mleka z gospodarstw rolnych, harmonogram przewidujący 8 kolejnych dni pracy, a następnie 4 dni wolne? Jak na ocenę tego rozkładu wpłynie fakt, iż kierowcy są zatrudnieni w systemie równoważnym i pracują od 8 do 12 godzin na dobę, a w środku tygodnia, od piątego dnia pracy następuje przejście na nocną zmianę? Jak taki rozkład wpływa na możliwość skorzystania przez kierowców z odpoczynku tygodniowego?

Rodzaj przewozów wpływa na zasady planowania czasu pracy kierowców. Wykonując zadania polegające na odbiorze mleka z gospodarstw rolnych, korzystają oni z wyłączenia spod regulacji rozporządzenia WE nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych... (Dz. U. UE L 06.102.1 ze zm.), dalej rozporządzenia (WE) nr 561/2006. Zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. l tego aktu, w przypadku przewozów wykonywanych pojazdami używanymi do odbioru mleka z gospodarstw rolnych oraz odwożenia do nich pojemników na mleko lub produktów mlecznych przeznaczonych na pasze zwierzęce, państwa członkowskie mogą wprowadzić wyjątek od przepisów art. 5-9 rozporządzenia, poświęconych zagadnieniom czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i odpoczynków. Z tej możliwości skorzystał polski ustawodawca, wyłączając wszystkie kategorie pojazdów wymienionych w art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 ze stosowania przepisów art. 5-9 tego aktu. Tak wynika z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2012 r. poz. 1155 ze zm.), dalej ustawy. To zaś oznacza, że kierowcy zatrudnieni przy odbiorze mleka z gospodarstw rolnych nie muszą przestrzegać unijnych przepisów ograniczających czas prowadzenia pojazdu, wprowadzających minimalne przerwy w prowadzeniu pojazdu oraz okresy odpoczynku. Ma to istotne znaczenie praktyczne, gdyż wobec planowania 8 kolejnych dni pracy po 8-12 godzin każdy mogłoby dojść do przekroczenia maksymalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, ustalonego w rozporządzeniu na poziomie 56 godzin. Brak obowiązku stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 nie powoduje jednak, że plan zakładający 8 dni pracy i 4 dni wolne można uznać za prawidłowy.

Ustawa o czasie pracy kierowców zawiera identyczną do rozporządzenia (WE) nr 561/2006 definicję tygodnia. Obejmuje on okres pomiędzy godziną 0000 w poniedziałek i godziną 2400 w niedzielę (art. 2 pkt 5 ustawy). W jego ramach każdy kierowca musi mieć zapewniony odpoczynek tygodniowy obejmujący minimum 35 godzin, w których mieści się 11-godzinny odpoczynek dobowy z dniówki, w której kierowca rozpoczął odpoczynek tygodniowy (art. 14 ust. 2 ustawy).

Ważne: W przypadku konieczności podjęcia działań w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, mienia lub usunięcia awarii (art. 20 ust. 2 pkt 1 ustawy) oraz w razie planowanego przejścia przez kierowcę na inną zmianę, istnieje możliwość skrócenia odpoczynku tygodniowego do minimum 24 godzin (art. 14 ust. 3 ustawy).

Tu pojawia się problem, gdyż przyjęcie rozkładu zakładającego stały harmonogram obejmujący 8 dni pracy i 4 dni wolne musi spowodować, że w niektórych tygodniach roku kierowcy będą mieli zaplanowane 7 dni pracy, co wyklucza możliwość skorzystania z nieprzerwanego odpoczynku tygodniowego. Jako naruszenie przepisów o czasie pracy działanie takie stanowi wykroczenie, za które inspektor Państwowej Inspekcji Pracy może ukarać pracodawcę mandatem, a w przypadku dużej skali zjawiska skierować wniosek o ukaranie do sądu. Jest to zasadniczo jedyna komplikacja, skoro do kierowców wykonujących ten typ przewozu nie stosuje się ograniczenia tygodniowego czasu pracy do maksymalnie 60 godzin (art. 12 ust. 2 w związku z art. 22 ustawy), ani ograniczenia czasu pracy do 10 godzin w dobach, w których kierowca podejmuje zadania w ramach czterogodzinnej pory nocnej z art. 2 pkt 6a ustawy. Ryzyko cyklicznego naruszania przepisów o odpoczynkach tygodniowych powoduje jednak, że zaproponowany rozkład pracy kierowców jest niemożliwy do zaakceptowania.

Przykład

Kierowcy cystern zajmujący się odbiorem mleka z gospodarstw rolnych wykonują zadania w oparciu o ustalony przez pracodawcę harmonogram, obejmujący 4 dni pracy w dzień, 4 dni pracy w nocy, a następnie 4 dni wolne. Czas pracy w poszczególnych dniówkach roboczych wynosi od 8 do 12 godzin, z uwagi na stosowany system równoważny.

Takie ustalenie harmonogramu pracy nie jest prawidłowe, gdyż w niektórych tygodniach będzie prowadzić do naruszania przepisów o nieprzerwanych odpoczynkach tygodniowych. Wobec planowania pracy na 8 kolejnych dni, po których następują 4 dni przerwy, wystąpią tygodnie, w których kierowca nie będzie miał ani jednego dnia wolnego, co jest niedopuszczalne. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie planowanie pracy na przeciętnie 40 godzin tygodniowo i 4 do 6 dni pracy na tydzień tak, by w każdym okresie od godziny 0000 w poniedziałek do 2400 w niedzielę kierowca skorzystał z odpoczynku tygodniowego. Jeśli przy okazji takiego odpoczynku następowałaby zmiana pory wykonywania pracy np. z nocnej na dzienną, to 1 dzień wolny zagwarantuje kierowcy co najmniej minimalny, 24-godzinny okres odpoczynku, a samego skrócenia nie trzeba będzie rekompensować.

www.Czas-Pracy.pl - Czas pracy kierowców:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy

GOFIN PODPOWIADA - Prawo Pracy

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI - Prawo Pracy

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.