Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 20 (302) z dnia 10.10.2011
Zliczanie dziennych okresów jazdy i odpoczynku kierowcy
Kiedy niezachowanie 11-godzinnego odpoczynku grozi kierowcy karą również za przekroczenie maksymalnego okresu jazdy?
Do niedawna skrócenie odpoczynku kierowcy poniżej granicy przewidzianej w przepisach powodowało, że służby kontrolne wielu państw karały nie tylko za to wykroczenie. Sztywno interpretując definicję odpoczynku uznawały bowiem, że zbytnio skrócony odpoczynek się nie liczy, a w konsekwencji zliczały okresy prowadzenia pojazdu w sąsiedztwie takiego odpoczynku karząc również za przekroczenie czasu jazdy w okalających go dobach. Zmiana takiej praktyki jest efektem decyzji wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 7 czerwca 2011 r. (Nr 3759) w sprawie obliczania dziennego czasu prowadzenia pojazdu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady. Zatem w przypadku, gdy kierowca nie wykorzystał w całości odpoczynków wymaganych w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006, jego czas jazdy powinien być zliczany do momentu rozpoczęcia najbliższego, minimum 7-godzinnego odpoczynku. Kolejny okres rozliczeniowy zacznie się przy tym w momencie, gdy odpoczynek ten dobiegnie końca. Oznacza to, że kierowca, który odbierze minimum 7 godzin przerwy w prowadzeniu pojazdu może być ukarany wyłącznie za skrócenie dziennego okresu odpoczynku, nie narażając się jednak na sankcje związane z przekroczeniem dopuszczalnego czasu prowadzenia pojazdu.
Przykład |
Kierowca zatrudniony przy przewozie towarów szybko psujących się doznał poważnych utrudnień na trasie, w związku z czym istniało ryzyko znacznych strat w ładunku. Dlatego zdecydował się skrócić odpoczynek dobowy, tak aby jak najprędzej dostarczyć zamówiony towar do kontrahenta. Jeżeli kierowca wykorzysta odpoczynek równy co najmniej 7 godzinom zyska gwarancję, że w razie ewentualnej kontroli Inspekcji Transportu Drogowego zostanie ukarany za skrócenie dziennego okresu odpoczynku. W przypadku skorzystania z okresu odpoczynku krótszego niż 7 godzin kierowca ryzykuje, że organ kontrolny ukarze go również za przekroczenie dopuszczalnego okresu prowadzenia pojazdu, gdyż jego czas jazdy będzie nadal liczony do momentu skorzystania z odpoczynku równego co najmniej 7 godzinom.
W świetle powyższego, warto zobowiązać zatrudnianych kierowców do korzystania w każdej dobie z minimum 7 godzin odpoczynku. W takim przypadku inspektor przeprowadzający kontrolę nie będzie miał podstaw do ukarania za przekroczenie dopuszczalnego czasu prowadzenia pojazdu, gdyż nie będzie mógł zsumować godzin jazdy z dób okalających skrócony odpoczynek. Gdyby inspektor mimo tej interpretacji chciał ukarać kierowcę, to można odwołać się od jego decyzji powołując się na omawianą wyżej decyzję Komisji Europejskiej. Stanowi ona bowiem akt prawny bezpośredniego stosowania, który obowiązuje wśród przepisów krajowych bez konieczności ratyfikacji.
www.Czas-Pracy.pl - Czas pracy kierowców:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA - Prawo Pracy
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Prawo Pracy
Darmowe druki aktywne
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|