Gazeta Podatkowa nr 35 (972) z dnia 2.05.2013
Stosowanie przepisów prawa pracy na łączonym stanowisku pracy
Zatrudniamy pracownika na stanowisku kierowcy (samochód osobowy). Chcemy zmienić mu stanowisko na pracownik budowlany - kierowca. W przeważającej części będzie on wykonywał prace budowlane, tylko okazjonalnie będzie jeździł i to wyłącznie w obrębie miejscowości siedziby pracodawcy. Czy w takim przypadku trzeba będzie stosować przepisy o czasie pracy kierowców?
Ustawa o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2012 r. poz. 1155) stosowana jest do pracowników zatrudnionych w ramach umowy o pracę, na stanowisku kierowcy. W przypadku gdy umowa ta przewiduje więcej niż jedno stanowisko pracy, może dojść do "zbiegu" przepisów regulujących poszczególne rodzaje prac. Nie wywołuje to problemów w sytuacji, gdy wszystkie prace przewidziane w umowie o pracę podlegają pod ogólne regulacje kodeksowe. Trudności mogą się natomiast pojawić przy zbiegu przepisów różnego rodzaju, np. Kodeksu pracy i ustaw odrębnych. Taką ustawą jest m.in. ustawa o czasie pracy kierowców. Wspomniany zbieg przepisów nie oznacza jednak automatycznie konieczności stosowania wszystkich regulacji pozostających w zbiegu. O tym, które z nich będą obowiązujące, przesądzi to, która z prac ma charakter przeważający. Taki pogląd w kwestii stosowania różnego rodzaju przepisów w przypadku "łączonego" stanowiska pracy wyraził Główny Inspektorat Pracy w piśmie z dnia 17 grudnia 2010 r. (znak: GPP-364-4560-96-1/10/PE/RP). Organ ten uznał też, że ocena, która z prac ma charakter przeważający, należy do pracodawcy.
Prawo pracy nie przewiduje kryteriów, według których można ustalić pracę mającą charakter dominujący. Jednak na gruncie praktyki można przyjąć, że będzie nią taka praca, która jest wykonywana przez ponad połowę obowiązującego pracownika wymiaru czasu pracy. W omawianym przypadku pracą przeważającą będzie wykonywanie zadań pracownika budowlanego. Oznacza to brak obowiązku przestrzegania przepisów o czasie pracy kierowców. Należy nadmienić, iż istotną okolicznością w przedstawionej sytuacji jest również to, że pracownik kieruje samochodem poniżej 3,5 tony. Prowadzenie pojazdu o masie całkowitej powyżej 3,5 tony powoduje bowiem konieczność stosowania przez kierowcę (nawet przy okazjonalnych przewozach):
- rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego… (Dz. Urz. UE L 102/1) - w przypadku przewozów na terenie UE,
- umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) sporządzonej w Genewie, dnia 1 lipca 1970 r. - przy przewozach poza teren UE.
www.Czas-Pracy.pl - Czas pracy kierowców:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA - Prawo Pracy
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Prawo Pracy
Darmowe druki aktywne
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|