Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 11 (838) z dnia 10.04.2014
Grafik pracy kierowców przy równoważnym czasie pracy
Obciążenie pracą kierowców, zatrudnionych w mojej firmie przy przewozie warzyw i owoców (samochody do 3,5 tony), zależy od pory roku, podaży tych surowców i popytu na nasze produkty. W sezonie zapotrzebowanie na pracę kierowców zmienia się z dnia na dzień. Nieraz kierowcy pracują po kilkanaście godzin na dobę, w innych dniach mają przestoje. Proszę o podanie propozycji systemu i rozkładu czasu pracy dostosowanego do takiej firmy.
Z pytania wynika, że dla tego pracodawcy najwygodniejszy byłby system równoważnego czasu pracy kierowców lub system mieszany, dopuszczający stosowanie przerywanego czasu pracy w ramach systemu równoważnego.
Regulacje dotyczące równoważnego czasu pracy zawarte są w art. 15 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2012 r. poz. 1155 ze zm.), a potrzebne informacje o systemie mieszanym podaje art. 19 tej ustawy.
Równoważny system czasu pracy dla kierowców wykonujących przewóz drogowy polega na możliwości przedłużenia czasu pracy do 12 godzin na dobę w niektórych dniach i skrócenia pracy tych osób w innych dniach. Wydłużony czas pracy może być też równoważony dniami wolnymi od pracy.
Ten system może się okazać bardzo korzystny dla pytającego, i to z kilku powodów. Po pierwsze - przedłużony czas pracy może wynosić do 12 godzin na dobę. Po drugie - z art. 11 tej ustawy wynika, że w przewozach rzeczy (towarów) i okazjonalnych przewozach osób nie trzeba ustalać rozkładów czasu pracy kierowców (taki obowiązek istnieje w innych przewozach). Pozwala to pracodawcy wyznaczać godziny pracy kierowców z dnia na dzień, bez żadnego dłuższego wyprzedzenia. Po trzecie - przedsiębiorca będzie mógł udzielić rekompensaty za przepracowany wydłużony czas pracy w okresie braku lub mniejszej liczby zleceń (zmniejszonego zapotrzebowania na pracę kierowców). Powinno to jednak nastąpić w danym okresie rozliczeniowym, który w tym systemie przy pracach uzależnionych od pory roku lub od warunków atmosferycznych może być wydłużony nawet do czterech miesięcy.
Przykład rozkładu czasu pracy w systemie równoważnym, obejmujący okres od 7 do 20 kwietnia 2014 r.:
Poniedziałek - 7.04 |
Wtorek - 8.04 |
Środa - 9.04 |
Czwartek - 10.04 |
Piątek - 11.04 |
Sobota - 12.04 |
Niedziela - 13.04 |
8.00 - 16.00 | 8.00 - 20.00 | 8.00 - 18.00 | Dzień wolny | 8.00 - 20.00 | 8.00 - 12.00 | Dzień wolny |
Poniedziałek - 14.04 |
Wtorek - 15.04 |
Środa - 16.04 |
Czwartek - 17.04 |
Piątek - 18.04 |
Sobota - 19.04 |
Niedziela - 20.04 |
6.00 - 18.00 | 6.00 - 18.00 | 6.00 - 18.00 | 6.00 - 18.00 | 6.00 - 18.00 | Dzień wolny | Dzień wolny |
Harmonogram uwzględnia konieczność:
- zapewnienia w każdej dobie minimum 11-godzinnego nieprzerwanego wypoczynku oraz podobnego odpoczynku tygodniowego w wymiarze nie niższym od 35 godzin (art. 14 ww. ustawy),
- zachowania wymagań dotyczących tzw. doby pracowniczej, o której mówi art. 8 ww. ustawy,
- przestrzegania przepisów art. 12 ww. ustawy o tygodniowym czasie pracy (w pierwszym tygodniu praca zajmie 46 godzin, a w drugim 60 godzin).
Dla kierowców wykonujących przewozy regularne osób rozkłady czasu pracy należy tworzyć na minimum 2 tygodnie (jak w przykładzie), z wyjątkiem pracujących w systemie mieszanym, dla których rozkład czasu pracy musi obejmować co najmniej miesiąc (art. 19 ww. ustawy).
www.Czas-Pracy.pl - Czas pracy kierowców:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA - Prawo Pracy
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Prawo Pracy
Darmowe druki aktywne
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|